hangar lotniczy w hali namiotowej
Baza wiedzy

Hangar lotniczy w hali namiotowej a projekt, cena i wymagania – jak wznieść halę samolotową?

Hangar lotniczy w hali namiotowej to wysoka funkcjonalność, niska cena i krótki czas realizacji. Jak wyglądają formalności, projektowanie i wymagania?

W tej publikacji — spis treści:
1. Formalności i projekt hangaru lotniczego
2. Zagospodarowanie terenu i konstrukcja hangaru w hali namiotowej
3. Dach, ściany i wyposażenie
4. Zalety hangarów lotniczych w halach namiotowych

Hale namiotowe są uniwersalnymi obiektami, które znalazły zastosowanie w wielu branżach. Dla wielu jednak zaskoczeniem może być, że jedną z nich jest branża lotnicza. Okazuje się jednak, że hale namiotowe z powodzeniem funkcjonują jako lekkie hangary lotnicze, ponieważ mogą być dostosowywane do różnego rodzaju maszyn, bez względu na ich gabaryty. Poza tym oprócz samej specyfikacji technicznej i możliwości funkcjonalnych, hale namiotowe cechuje to, że można je wznieść w zaledwie kilka tygodni, co również przekonuje inwestorów.

W tym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób powstają hangary lotnicze w formie hal namiotowych i dlaczego warto na nie postawić.

Formalności i projekt hangaru lotniczego

projekt hangaru lotniczego

Hangar możemy wznieść po uzyskaniu pozwolenia na budowę (na nieokreślony czas eksploatacji) lub na podstawie zgłoszenia (maksymalnie 180 dni eksploatacji). Wniosek o pozwolenie na budowę hali namiotowej musi składać się z trzech części:

  • projektu architektoniczno-budowlanego,
  • projektu technicznego,
  • projektu zagospodarowania działki lub terenu.

Na sam projekt architektoniczno-budowlany hangaru lotniczego składają się takie elementy jak:

  • część opisowa – powinna zawierać m.in.: przeznaczenie i program użytkowy obiektu budowlanego wraz z parametrami technicznymi; funkcje, które będzie spełniał obiekt; układ konstrukcyjny obiektu budowlanego; schematy konstrukcyjne (statyczne); założenia przyjęte do obliczeń konstrukcji, w tym dotyczące obciążeń oraz podstawowe wyniki obliczeń; rozwiązania zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego, zapewniające użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z przeznaczeniem; charakterystykę i parametry instalacji i urządzeń technologicznych, mających wpływ na architekturę, konstrukcję, instalacje i urządzenia techniczne związane z tym obiektem;
  • część rysunkowa – składają się na nią m.in.: rzuty elewacji obiektu budowlanego, w tym widok dachu lub przekrycia; zasadnicze elementy wyposażenia technicznego, ogólnobudowlanego, umożliwiającego użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wniosek o pozwolenie na budowę należy złożyć albo w urzędzie miejskim lub w starostwie powiatowym. Wymogiem jest złożenie trzech egzemplarzy projektów jako załączników. Wytyczna ta nie obowiązuje projektu technicznego, który może być przekazany bezpośrednio kierownikowi budowy.

W przypadku wznoszenia hangaru samolotowego na czas określony (maksymalnie 180 dni), jedyną formalnością jest zgłoszenie przedsięwzięcia w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. Zgłoszenie powinno zawierać:

  • potwierdzenie o prawie do dysponowania gruntem w celach budowlanych,
  • planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych,
  • zakres planowanych robót budowlanych,
  • przewidywany czas demontażu obiektu,
  • informacje dodatkowe (m.in. umiejscowienie obiektu na działce budowlanej).

Obowiązki inwestora

Proces związany z formalnościami często bywa czasochłonny i wymaga cierpliwości, dlatego postanowiliśmy umieścić w naszej ofercie kompleksową formę współpracy, na mocy której wyręczamy inwestora w tych czynnościach. Jest to rozwiązanie tożsame z generalnym wykonawstwem. Jest ono szczególnie uzasadnione przy realizacji hal o powierzchni powyżej 3 000 m2. Przy takich projektach oferujemy inwestorom generalne wykonawstwo.

Jednak w większości przypadków firma Łukasiuk wykonuje projekt techniczny branży konstrukcyjnej i zaleca, aby zgłoszenie czy pozwolenie na budowę wykonał miejscowy architekt z ramienia inwestora.

Zagospodarowanie terenu i konstrukcja hangaru w hali namiotowej

konstrukcja hangaru samolotowego

Po dopełnieniu wszelkich formalności przychodzi czas na pierwsze prace. Przed wznoszeniem hali namiotowej konieczne jest odpowiednie zagospodarowanie terenu. Jest to szczególnie ważne w przypadku hangarów lotniczych, ponieważ maszyny muszą mieć zapewnione komfortowe i bezpieczne warunki do manewrów. Po wyrównaniu terenu i utylizacji nieużytków przychodzi czas na przygotowanie fundamentów (rodzaj fundamentów dostosowujemy do wymagań gruntowych oraz wymagań Inwestora), a następnie – na wznoszenie konstrukcji stalowej i przygotowanie posadzki.

Specyfika konstrukcji stalowej, będącej szkieletem hali namiotowej, to jedna z największych zalet inwestycji w obiekt zagospodarowany na hangar samolotowy. Dlaczego? Otóż dzięki modułowej konstrukcji inwestor nie musi się martwić ograniczeniami powierzchniowymi.

Realizowaliśmy już zarówno niewielkie hale o powierzchni 200 m2, jak i ogromne obiekty na ponad 2000 m2. To doświadczenie firmy Łukasiuk w przypadku budowy hangaru lotniczego jest niezwykle ważne, ponieważ jego przeznaczenie bywa różne – może być wykorzystywany zarówno do „garażowania” awionetek, jak i większych maszyn. Inwestorzy często wykazują potrzebę wzniesienia hangaru wielostanowiskowego, co również nie stanowi dla nas problemu.

Konstrukcja hangaru w hali namiotowej składa się z takich elementów jak słupy, belki, dźwigary, płatwie, rygle, stężenia oraz elementy złączne. Do ich produkcji wykorzystywana jest stal konstrukcyjna S235, S355 oraz S235JR. Wszystkie komponenty są cynkowane ogniowo, dzięki czemu charakteryzują się odpornością na niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Dach, ściany i wyposażenie

Większość hangarów lotniczych wykonanych jest z blachy trapezowej (ściany) oraz pojedynczej plandeki (dach). Warto jednak wiedzieć, że wykonawstwo hali namiotowej może wyglądać inaczej. Dla bardziej wymagających inwestorów w kontekście izolacji termicznej obiektu, idealnym rozwiązaniem będzie hangar z dachem pneumatycznym i ścianami pokrytymi płytami warstwowymi.

Dach pneumatyczny składa się z podwójnej plandeki i przestrzeni wypełnionej powietrzem między plandekami (elementem wyposażenia jest również pompa utrzymująca stałe ciśnienie). Takie rozwiązanie gwarantuje bardzo dobrą izolacyjność termiczną. Tę samą zaletę można przypisać ścianom, wykonanym z płyty warstwowej.

Płyty warstwowe mogą być również wykorzystane jako ściany działowe w halach namiotowych. Dzięki temu w hangarze można wydzielić pomieszczenie socjalne bądź magazyn na narzędzia. Ma to znaczenie przy wyposażaniu hangaru, które poza tym że jest ważną kwestią, to zdecydowanie znacznie różni się od wyposażenia standardowych hal magazynowych.

Stolarka otworowa (bramy, drzwi i okna)

Kluczowa dla funkcjonalności takiego obiektu jest brama. Musi ona przede wszystkim spełniać warunki dotyczące gabarytów maszyn, które będą przechowywane w obiekcie. Na szczęście, jako wykonawca hangaru lotniczego, jesteśmy w stanie dostosować halę do takich potrzeb i zaproponować bramę o dowolnych wymiarach. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku okien. Mogą one być dostosowane do potrzeb danego inwestora (pod kątem gabarytów i typu).

Posadzka

Bardzo ważnym elementem każdego hangaru jest posadzka. Podłoże w halach namiotowych zagospodarowanych na hangary samolotowe jest narażone na bardzo duże obciążenia statyczne i dynamiczne. Samoloty, w zależności od typu, mogą osiągać masę kilkudziesięciu ton. Samo podłoże betonowe może ulec uszkodzeniu.

Ponadto posadzka w hangarze lotniczym może być narażona na działanie żrących substancji chemicznych (np. pochodzących z paliwa lotniczego). Uwzględniając takie warunki w obiekcie dobrze sprawdzi się posadzka z powłoką poliuretanową bądź epoksydową. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest również łatwość w utrzymaniu czystości posadzki.

Ostatnią kwestią, którą należy poruszyć w kontekście posadzki w hangarze lotniczym, jest antyelektrostatyczność. Nie jest to cecha wymagana przez obowiązujące normy, jednak warto rozważyć takie rozwiązanie, które będzie chroniło zaawansowane podzespoły elektroniczne (np. służące do diagnostyki samolotów) przed wyładowaniami elektrostatycznymi.

Instalacje technologiczne i branżowe

To, w jakie instalacje technologiczne i branżowe zostanie wyposażona hala namiotowa, jest kwestią bardzo indywidualną. Bardzo często hangar lotniczy w hali namiotowej wymaga wyłącznie instalacji elektrycznej (do zapewnienia oświetlenia). Natomiast bardziej wymagający inwestorzy preferują hale namiotowe, które posiadają znacznie więcej rozwiązań – od rozwiniętych instalacji wentylacji mechanicznej, przez systemy sanitarne, po zaawansowaną automatykę (np. do sterowania stolarką otworową).

Wszystkie elementy składowe hal namiotowych Łukasiuk posiadają niezbędną certyfikację oraz atesty, które potwierdzają ich jakość i gotowość do użycia w tak wymagającym sektorze jak branża lotnicza

Zalety hangarów lotniczych w halach namiotowych

zalety hangarów lotniczych

Obecnie hale namiotowe zyskują dużą popularność na polskim rynku. Sprawdzają się w takich sektorach jak przemysł, rekreacja czy rolnictwo. Jako hangary lotnicze wyróżniają się funkcjonalnością. Mogą być dostosowywane do najbardziej specyficznych warunków pracy i ciągle zmieniającej się branży. Doskonale sprawdzą się jako miejsce „garażowania” samolotów ultralekkich (ulm) i pasażerskich, samolotów sportowych (rtc) i turystycznych, śmigłowców cywilnych, medycznych i wojskowych, wiatrakowców.

Wysoka funkcjonalność idzie bardzo często w parze z wysoką ceną. W przypadku hal namiotowych jest inaczej. Pod względem kosztów inwestycyjnych jest to obecnie najatrakcyjniejsza opcja wśród wszystkich typów obiektów przemysłowych dostępnych na rynku. Cena hangaru lotniczego w hali namiotowej jest niższa niż koszt budowy tradycyjnej hali. Do tego należy dodać krótki okres realizacji, co jest bardzo często kluczowym kryterium dla inwestora.

Kolejną cechą hal namiotowych, na którą należy zwrócić uwagę, jest ich mobilność. Hangary lotnicze w halach namiotowych mogą być wykorzystywane sezonowo lub na potrzeby pokazów i zawodów. Montaż i demontaż całego obiektu nie wymaga dużego nakładu pracy. Modułowość i mobilność to w dzisiejszym biznesie/przemyśle standard dla tego typu infrastruktury.

O tym, jak niezawodnym rozwiązaniem są hangary lotnicze wznoszone na bazie hali namiotowej, świadczy fakt, iż z takich rozwiązań korzystają nie tylko aerokluby, ale również wojsko, które zwraca szczególną uwagę na jakość i funkcjonalność infrastruktury. W naszej opinii jest to najlepsza rekomendacja dla tego typu obiektów.

ZOBACZ TAKŻE POZOSTAŁE

wpisy z bazy wiedzy

wpisy z bazy wiedzy

Kotwienie hali namiotowej do podłoża – jak i czym zamocować halę, aby była odporna na warunki otoczenia?

wpisy z bazy wiedzy

Mobilne hale magazynowe – jakie są możliwości hal namiotowych? Elastyczność i praktyczność

wpisy z bazy wiedzy

Hala 1000 m2 w praktyce: jak przebiega budowa takiej hali namiotowej i od czego zależy cena?


Kontakt

Bezpośrednio lub poprzez formularz

Tomasz Kobyliński
Tomasz Kobyliński

przedstawiciel handlowy

+48 535 049 750

Kamil Księżopolski
Kamil Księżopolski

przedstawiciel handlowy

+48 790 881 799

Patryk Włodarczyk
Patryk Włodarczyk

przedstawiciel handlowy

+48 662 476 401






    Więcej

    Pliki

    Do pobrania